Home Szkoła Promująca Zdrowie

Szkoła Promująca Zdrowie

Dobre praktyki

Tytuł: Współdecydowanie o szkole - samorządność

Informacje ogólne o szkole:

Nazwa szkoły: Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kozłowie
Adres szkoły: ul. Szkolna 6 13-124 Kozłowo
Tel. 896267026 kontakt z koordynatorem od poniedziałku do piątku w godzinach 09.50-10.35
e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
strona internetowa szkoły: www.zspkozlowo.pl
organ prowadzący : Wójt Gminy Kozłowo

Liczba uczniów w szkole: 364

Budynek szkolny leży na rozległym terenie zielonym, położonym w bezpiecznym miejscu, daleko od ruchu ulicznego.

Działania naszej szkoły są widoczne w środowisku lokalnym. Organizujemy wiele akcji, imprez, uroczystości szkolnych i gminnych. Realizujemy wiele projektów i programów prozdrowotnych.

Prężnie działają w szkole Samorząd Uczniowski, Szkolny Klub Wolontariusza, PCK  i SKO. Uczniowie redagują i wydają gazetkę szkolną „Z życia szkoły”, organizują kiermasze używanych podręczników, przeprowadzają konkursy wewnątrzszkolne. W ramach Samorządu Uczniowskiego działa Komisja Etyki i Zespół ds. Mediacji.

W kategorii sukcesu traktujemy współpracę z rodzicami. Rodzice biorą aktywny udział  w większości działań podejmowanych w szkole. Działania nauczycieli i rodziców są spójne. Działania w ramach SzPZ jeszcze bardziej zintegrowały uczniów, rodziców, nauczycieli oraz pracowników szkoły.

Placówka w 2014 roku otrzymała Wojewódzki i Krajowy Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie i należy do Europejskiego Programu - „Szkoły dla Zdrowia” w Europie. Placówka podejmuje działania całej społeczności szkolnej na rzecz promocji zdrowia, poddaje swoją pracę rzetelnej autoewaluacji, a własnymi doświadczeniami dzieli się ze społecznościami innych szkół.

 

Problem priorytetowy do rozwiązania

Niewystarczające zaangażowanie Samorządu Uczniowskiego w życie szkoły

a) Krótki opis problemu priorytetowego

Uczniowie niewystarczająco angażowali się w życie szkoły. Jasno nie określili swoich potrzeb. Nie mieli wypracowanych zasad współpracy z innymi organami. Nie wszyscy uczniowie czuli się jej gospodarzami
i nie znali sposobów zmiany tego stanu rzeczy.

 

b) Uzasadnienie wyboru priorytetu

Na podstawie obserwacji działalności Samorządu Uczniowskiego szkoły, rozmów z uczniami oraz przedstawicielami SU stwierdzono, że aktywność Samorządu Uczniowskiego jest niewystarczająca przez co uczniowie nie mają wpływu na demokratyzację życia w szkole i nie współdecydują o szkole.

2.     Przyczyny główne istnienia problemu:

v  zasady działania SU były zbyt ogólne;

v  w niewielkim stopniu podejmowane decyzje i działania były konsultowane z uczniami;

v  nie wszyscy uczniowie znali swoje prawa.

3.   Rozwiązania dla usunięcia przyczyny problemu:

v  poszerzenie zasad działania SU o zasady współpracy z innymi organami szkoły;

v  uaktywnienie większości uczniów w działania w szkole.

4. Tytuł: Współdecydowanie o szkole - samorządność

  1. Cel działania: Zwiększenie wpływu uczniów na współdecydowanie o szkole.

6. Realizatorzy i adresaci przedsięwzięcia:

Adresaci: uczniowie

Realizatorzy: członkowie i opiekun Samorządu Uczniowskiego

7. Krótki opis działania:

v  Członkowstwo uczniów w Szkolnym Zespole ds. Promocji Zdrowia.

v  Zachęcenie uczniów do występowania z wnioskami do dyrektora dotyczącymi spraw uczniowskich.

v  Powołanie Komisji Etyki i Zespołu ds. Mediacji.

v  Włączenie uczniów do decydowania o wyborze zajęć z wychowania fizycznego - fakultety.

v  Prowadzenie przez uczniów zajęć o tematyce zdrowotnej na zajęciach z wychowawcą.

v  Włączenie uczniów do organizowania imprez i uroczystości klasowych i szkolnych, realizacji projektów
z wzięciem odpowiedzialności za efekty swoich działań..

v  Stworzenie projektu zmierzającego do zaangażowania uczniów w życie szkoły docelowo zakwalifikowania się do Sejmu Dzieci i Młodzieży.

v  Redagowanie i wydawanie gazetki szkolnej „Z życia szkoły”.

  1. 8. Efekty:

v  Uczniowie mają wpływ na działania w ramach realizacji programu SzPZ.

v  Zdobywają wiedzę na temat edukacji zdrowotnej poprzez dzielenie się wiedzą i doświadczeniem na zajęciach z wychowawcą.

v  Uczniowie kierują wnioski bezpośrednio do dyrektora – potrzeby i opinie uczniów są uwzględniane
w działalności placówki.

v  Powołane komisje pomagają w rozwiązaniu problemów uczniowskich..

v  Wszyscy uczniowie decydują w jakich zajęciach wychowania fizycznego (fakultetach)  będą uczestniczyć.

v  Uczniowie wykazują się aktywnością w tworzeniu ścieżki zdrowia w Zespole Szkolno-Przedszkolnym
w Kozłowie w ramach programu, który zdobył uznanie komisji sejmowej.

v  Grupa uczniów reprezentuje szkołę w Sejmie Dzieci i Młodzieży dnia 1 czerwca 2015 r.

9. Napotkane trudności i sposoby ich przezwyciężenia:

v  przygotowanie różnorodnej oferty aby dotrzeć do wszystkich uczniów;

v  bierność w proponowaniu pomysłów rozwiązań przez uczniów.

10. Rady i przestrogi:

v  Rozpoczęcie działania od zebrania oczekiwań społeczności uczniowskiej.

v  Angażowanie Samorządu Uczniowskiego i całej społeczności uczniowskiej w życie szkoły.

v  Poznanie zasobów w tym mocnych stron społeczności szkolnej.

v  Tworzeniu pozytywnego klimatu szkoły sprzyja bardzo aktywnie działający SU stojący na straży praw
i obowiązków uczniów, współpracujący z dyrekcją, nauczycielami, gospodarzami klas oraz rodzicami.

v  Działania SU wzmacniają demokratyzację życia uczniów w szkole, rozwija się samorządność,
a uczniowie lubią swoją szkołę.

11. Sposoby upowszechniania:

v  dobre praktyki na stronie Kuratorium Oświaty;

v  strona internetowa szkoły;

v  tablice informacyjne w szkole;

v  spotkania z rodzicami i społecznością lokalną;

v  uroczystości szkolne;

v  lekcje z wychowawcą w formie warsztatów, burzy mózgów.

 

Fakultety z wychowania fizycznego

 

Rok szkolny 2014/2015

Standard III

Realizacja zajęć do wyboru dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum jednej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (fakultety) zgodnie z zainteresowaniami uczniów

- gry zespołowe – piłka nożna

- piłka koszykowa

- nording walking

- taekwondo


Więcej artykułów…