Szkoła Promująca Zdrowie
Dobre praktykiTytuł: Współdecydowanie o szkole - samorządność Informacje ogólne o szkole: Nazwa szkoły: Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kozłowie Liczba uczniów w szkole: 364 Budynek szkolny leży na rozległym terenie zielonym, położonym w bezpiecznym miejscu, daleko od ruchu ulicznego. Działania naszej szkoły są widoczne w środowisku lokalnym. Organizujemy wiele akcji, imprez, uroczystości szkolnych i gminnych. Realizujemy wiele projektów i programów prozdrowotnych. Prężnie działają w szkole Samorząd Uczniowski, Szkolny Klub Wolontariusza, PCK i SKO. Uczniowie redagują i wydają gazetkę szkolną „Z życia szkoły”, organizują kiermasze używanych podręczników, przeprowadzają konkursy wewnątrzszkolne. W ramach Samorządu Uczniowskiego działa Komisja Etyki i Zespół ds. Mediacji. W kategorii sukcesu traktujemy współpracę z rodzicami. Rodzice biorą aktywny udział w większości działań podejmowanych w szkole. Działania nauczycieli i rodziców są spójne. Działania w ramach SzPZ jeszcze bardziej zintegrowały uczniów, rodziców, nauczycieli oraz pracowników szkoły. Placówka w 2014 roku otrzymała Wojewódzki i Krajowy Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie i należy do Europejskiego Programu - „Szkoły dla Zdrowia” w Europie. Placówka podejmuje działania całej społeczności szkolnej na rzecz promocji zdrowia, poddaje swoją pracę rzetelnej autoewaluacji, a własnymi doświadczeniami dzieli się ze społecznościami innych szkół.
Problem priorytetowy do rozwiązania Niewystarczające zaangażowanie Samorządu Uczniowskiego w życie szkoły a) Krótki opis problemu priorytetowego Uczniowie niewystarczająco angażowali się w życie szkoły. Jasno nie określili swoich potrzeb. Nie mieli wypracowanych zasad współpracy z innymi organami. Nie wszyscy uczniowie czuli się jej gospodarzami
b) Uzasadnienie wyboru priorytetu Na podstawie obserwacji działalności Samorządu Uczniowskiego szkoły, rozmów z uczniami oraz przedstawicielami SU stwierdzono, że aktywność Samorządu Uczniowskiego jest niewystarczająca przez co uczniowie nie mają wpływu na demokratyzację życia w szkole i nie współdecydują o szkole. 2. Przyczyny główne istnienia problemu: v zasady działania SU były zbyt ogólne; v w niewielkim stopniu podejmowane decyzje i działania były konsultowane z uczniami; v nie wszyscy uczniowie znali swoje prawa. 3. Rozwiązania dla usunięcia przyczyny problemu: v poszerzenie zasad działania SU o zasady współpracy z innymi organami szkoły; v uaktywnienie większości uczniów w działania w szkole. 4. Tytuł: Współdecydowanie o szkole - samorządność
6. Realizatorzy i adresaci przedsięwzięcia: Adresaci: uczniowie Realizatorzy: członkowie i opiekun Samorządu Uczniowskiego 7. Krótki opis działania: v Członkowstwo uczniów w Szkolnym Zespole ds. Promocji Zdrowia. v Zachęcenie uczniów do występowania z wnioskami do dyrektora dotyczącymi spraw uczniowskich. v Powołanie Komisji Etyki i Zespołu ds. Mediacji. v Włączenie uczniów do decydowania o wyborze zajęć z wychowania fizycznego - fakultety. v Prowadzenie przez uczniów zajęć o tematyce zdrowotnej na zajęciach z wychowawcą. v Włączenie uczniów do organizowania imprez i uroczystości klasowych i szkolnych, realizacji projektów v Stworzenie projektu zmierzającego do zaangażowania uczniów w życie szkoły docelowo zakwalifikowania się do Sejmu Dzieci i Młodzieży. v Redagowanie i wydawanie gazetki szkolnej „Z życia szkoły”.
v Uczniowie mają wpływ na działania w ramach realizacji programu SzPZ. v Zdobywają wiedzę na temat edukacji zdrowotnej poprzez dzielenie się wiedzą i doświadczeniem na zajęciach z wychowawcą. v Uczniowie kierują wnioski bezpośrednio do dyrektora – potrzeby i opinie uczniów są uwzględniane v Powołane komisje pomagają w rozwiązaniu problemów uczniowskich.. v Wszyscy uczniowie decydują w jakich zajęciach wychowania fizycznego (fakultetach) będą uczestniczyć. v Uczniowie wykazują się aktywnością w tworzeniu ścieżki zdrowia w Zespole Szkolno-Przedszkolnym v Grupa uczniów reprezentuje szkołę w Sejmie Dzieci i Młodzieży dnia 1 czerwca 2015 r. 9. Napotkane trudności i sposoby ich przezwyciężenia: v przygotowanie różnorodnej oferty aby dotrzeć do wszystkich uczniów; v bierność w proponowaniu pomysłów rozwiązań przez uczniów. 10. Rady i przestrogi: v Rozpoczęcie działania od zebrania oczekiwań społeczności uczniowskiej. v Angażowanie Samorządu Uczniowskiego i całej społeczności uczniowskiej w życie szkoły. v Poznanie zasobów w tym mocnych stron społeczności szkolnej. v Tworzeniu pozytywnego klimatu szkoły sprzyja bardzo aktywnie działający SU stojący na straży praw v Działania SU wzmacniają demokratyzację życia uczniów w szkole, rozwija się samorządność, 11. Sposoby upowszechniania: v dobre praktyki na stronie Kuratorium Oświaty; v strona internetowa szkoły; v tablice informacyjne w szkole; v spotkania z rodzicami i społecznością lokalną; v uroczystości szkolne; v lekcje z wychowawcą w formie warsztatów, burzy mózgów.
|
Fakultety z wychowania fizycznego
Rok szkolny 2014/2015 Standard III Realizacja zajęć do wyboru dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum jednej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (fakultety) zgodnie z zainteresowaniami uczniów - gry zespołowe – piłka nożna - piłka koszykowa - nording walking - taekwondo
|
- Organizacja zajęć z wychowawcą
- Otrzymaliśmy Krajowy Certyfikat Szkała Promująca Zdrowie
- Zdrowo jemy
- Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kozłowie otrzymał Wojewódzki Certyfikat „Szkoła Promująca Zdrowie”
- Plan działań na rok szkolny 2014/2015 (standard III)
- Konkurs -Stop Agresji i przemocy - gazetki
- Spotkania z Policjantami
- Stworzenie prezentacji multimedialnej - Czym jest agresja i przemoc ?
- Zachowania akceptowalne w szkole
- Prezentacja wyników autoewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie