Home Szkoła Promująca Zdrowie

Szkoła Promująca Zdrowie

Plan działań na rok szkolny 2014/2015 (standard III)

Plan działań w szkole promującej zdrowie

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kozłowie

A. Część wstępna

1. Problem priorytetowy do rozwiązania:

Uczniowie mają poczucie niewielkiego wpływu na treści realizowane w ramach edukacji zdrowotnej.

a) Krótki opis problemu priorytetowego (wpisać konkretne dane wg wyników autoewaluacji):

Na podstawie wyników uzyskanych z analizy kwestionariuszy ankiet stwierdzono, że uczniowie mają poczucie niewielkiego wpływu na treści realizowane w ramach edukacji zdrowotnej, na zajęciach o zdrowiu w szkole. W ankiecie dotyczącej zajęć o zdrowiu w szkole stwierdzenie Jestem pytany o to, czego chciałbym/chciałabym uczyć się o zdrowiu uczniowie ocenili
na 3,6 pkt.

b) Uzasadnienie wyboru priorytetu (wpisać: dlaczego go wybrano, kto i na jakiej podstawie dokonał tego wyboru):

Wybrano ten problem, dlatego aby włączyć uczniów do decydowania o realizowanych treściach w ramach edukacji zdrowotnej. Realizacja założeń planu doprowadzi do zaangażowania uczniów w stronę animowania zdrowego stylu życia. Uczeń nie jest postrzegany jako „biała karta”, lecz uważamy, że posiadana przez niego wiedza i doświadczenia stanowią podstawę do uczenia się. Dlatego jego potrzeby w zakresie edukacji zdrowotnej powinny być rozpatrywane i uwzględniane, biorąc pod uwagę zasoby
i możliwości szkoły (materialne, organizacyjne, kadrowe). Problem priorytetowy wybrano w maju na spotkaniu Szkolnego Zespołu ds. Promocji Zdrowia. Plan działań stworzono w oparciu o propozycje i potrzeby zdiagnozowane wśród uczniów.

 

2. Przyczyna/y główna/e istnienia problemu:

- W niewielkim stopniu treści edukacji zdrowotnej były konsultowane z uczniami.

- Niedostateczna aktywizacja uczniów przez nauczycieli w realizację treści o zdrowiu w szkole.

3. Rozwiązania dla usunięcia przyczyn/y problemu (podstawa do ustalenia zadań):

- Diagnozowanie potrzeb uczniów w zakresie realizacji edukacji zdrowotnej w szkole.

- Wzbogacenie oferty zajęć dotyczących edukacji zdrowotnej.

- Wykorzystanie umiejętności uczniów poprzez angażowanie ich w prezentowanie tematyki o zdrowiu w czasie zajęć z wychowawcą i podczas realizacji projektów gimnazjalnych zgodnie z ich potrzebami i zainteresowaniami.

 

 

B. Część właściwa

Plan działań na okres wrzesień 2014 r. - czerwiec 2015 r.

 

I. CEL: Zwiększenie aktywności uczniów w doborze treści i sposobów realizacji edukacji zdrowotnej w szkole

1. Kryterium sukcesu: 75 % uczniów stwierdzi, że ma możliwość decydowania o doborze treści i sposobach realizacji edukacji zdrowotnej w szkole

2. Sposób sprawdzenia czy osiągnięto cel (sukces):

a) Co wskaże, że osiągnięto cel? procent uczniów, którzy stwierdzą, że mają możliwość decydowania o doborze treści i sposobach realizacji edukacji zdrowotnej w szkole

b) Jak sprawdzimy, czy osiągnięto cel?

- analiza ankieta skierowanych do uczniów na temat możliwości decydowania o doborze treści i sposobach realizacji edukacji zdrowotnej w szkole;

- wywiady z uczniami na temat możliwości decydowania o doborze treści i sposobach realizacji edukacji zdrowotnej w szkole;

- wywiad z nauczycielem, który prowadzi doradztwo zawodowe w szkole.

c) Kto i kiedy sprawdzi, czy osiągnięto cel? Szkolny Zespół ds. Promocji Zdrowia - czerwiec 2015 r.

II. ZADANIA

Nazwa zadania

 

Kryterium sukcesu

Sposób realizacji

Okres/ termin realizacji

Wykonawcy/
osoba odpowiedzialna

Środki/zasoby

Sposób sprawdzenia wykonania zadania

1. Uzyskanie opinii rady pedagogicznej przed rozpoczęciem działań.



Akceptacja
i gotowość do udziału 80 % nauczycieli

Prezentacja planu
i harmonogramu działań, dyskusja

1.IX.2014 r.

Szkolny koordynator promocji zdrowia (PZ)

Około 3 godz. pracy szkolnego koordynatora

Analiza protokołu
z posiedzenia rady pedagogicznej

2. Przekazanie informacji o planowanych działaniach:

a) rodzicom

b) uczniom

 


c) pracownikom niepedagogicznym.




Informacja przekazana przez wychowawców we wszystkich klasach na zajęciach z wychowawcą

i spotkaniach
z rodzicami.


Zorganizowane spotkanie

Przedstawienie założeń planowanych działań

Wrzesień 2014

Wychowawcy klas

i Członkowie zespołu promocji zdrowia (PZ)

 

 


Szkolny koordynator PZ

Laptop, projektor, prezentacja multimedialna

Analiza dokumentacji, rozmowy
z rodzicami, uczniami
i pracownikami niepedagogicznymi.

Plan działań zamieszczony na stronie internetowej szkoły.

3. Realizacja zajęć do wyboru dla uczniów klas
IV-VI szkoły podstawowej
i I-III gimnazjum jednej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (fakultety) zgodnie z deklaracją uczniów.


80 % uczniów klas
IV-VI szkoły podstawowej
i I-III gimnazjum ma możliwość uprawiania wybranej dyscypliny sportu zgodnie ze swoimi potrzebami
i zainteresowaniami




 

Prowadzenie zajęć dla uczniów



 

Wrzesień 2014 - Czerwiec 2015


 


Nauczyciele wychowania fizycznego, trenerzy

Sprzęt sportowy, obiekty sportowe (stadion, sala gimnastyczna, kompleks boisk ORLIK)

Liczba uczniów uprawiająca wybraną przez siebie dyscyplinę sportu

4. Przeprowadzenie diagnozy w klasach I gimnazjum dotyczącej sposobu realizacji 30 godzin edukacji zdrowotnej na wychowaniu fizycznym.

90 % uczniów klas I gimnazjum decyduje
o sposobie realizacji 30 godzin edukacji zdrowotnej na wychowaniu fizycznym


Opracowanie list ze sposobami realizacji 30 godzin edukacji zdrowotnej na wychowaniu fizycznym

Zebranie kartek
z propozycjami uczniów dotyczącymi sposobów realizacji godzin z edukacji zdrowotnej


Dokonanie selekcji propozycji i wybór sposobów realizacji


Wrzesień 2014

Członek zespołu PZ (nauczyciel wychowania fizycznego)

Papier, flamastry

Liczba uczniów biorących udział
w diagnozie



Analiza list ze sposobami realizacji 30 godzin edukacji zdrowotnej na wychowaniu fizycznym

5. Tworzenie planu wychowawczego klasy
w klasach IV-VI szkoły podstawowej i klasach
I-III gimnazjum
w oparciu o propozycje uczniów dotyczące tematyki zdrowotnej.

Stworzenie
w każdej klasie wspólnie z uczniami planu wychowawczego klasy


Stworzenie wspólnie
z uczniami listy tematów dotyczących tematyki zdrowotnej do realizacji na zajęciach
z wychowawcą

Opracowanie planów wychowawczych klas



Stworzenie list
z tematami zawierającymi treści
o zdrowiu do realizacji na zajęciach
z wychowawcą


Wrzesień 2014

Wychowawcy klas,

Członkowie zespołu PZ

i nauczyciel doradztwa zawodowego

Papier, flamastry

Analiza planów wychowawczych klas zamieszczonych w dziennikach wychowawcy

Analiza list
z tematami zajęć

6. Organizacja zajęć
z wychowawcą w czasie których uczniowie prezentują tematykę zdrowotną, dzielą się zdobytą wiedzą
i doświadczeniami.

80 % uczniów klas
IV - VI szkoły podstawowej
i I-III gimnazjum zaprezentuje tematykę zdrowotną, podzieli się zdobytą wiedzą
i doświadczeniami
w czasie zajęć
z wychowawcą

Prezentowanie przez uczniów tematyki zdrowotnej, dzielenie się zdobytą wiedzą
i doświadczeniami podczas zajęć
z wychowawcą


Wrzesień 2014-Czerwiec 2015

Wychowawcy klas

Laptop,

projektor,

filmy,

papier, flamastry, literatura

Liczba uczniów prezentująca tematykę zdrowotną na zajęciach
z wychowawcą

7. Organizacja warsztatów „Zdrowo jemy" w wychowaniu przedszkolnym i klasach I-III szkoły podstawowej.



80 % przedszkolaków
i uczniów klas I-III szkoły podstawowej
weźmie udział
w warsztatach

Warsztaty prowadzone
w wychowaniu przedszkolnym
i edukacji wczesnoszkolnej

Wrzesień 2014-Czerwiec 2015

(pierwszy czwartek miesiąca)

Wychowawcy klas i Członek zespołu PZ (pielęgniarka szkolna)


Projektor, laptop, papier, flamastry, zdrowa żywność, specjalnie zaaranżowana sala



Liczba uczniów biorących udział
w warsztatach Analiza prac
i wytworów uczniów

8. Realizacja projektów gimnazjalnych
o tematyce zdrowotnej.

Stworzenie
dwóch projektów
o tematyce zdrowotnej - inscenizacje



 

 

Prezentacja projektów gimnazjalnych społeczności szkolnej

Napisanie dwóch projektów gimnazjalnych - scenariusze inscenizacji
o tematyce zdrowotnej zgodnie z zainteresowaniami uczniów


Prezentacja projektów - inscenizacji

Październik 2014 - Kwiecień 2015



 

 

Styczeń/Luty 2015 (ferie zimowe)

Kwiecień 2015

Członek zespołu PZ,

Opiekunowie projektów

i Szkolny koordynator projektów

Papier, toner do drukowania materiałów, rekwizyty

Analiza napisanych projektów




 

 

 

Udział w prezentacji projektów

Konkurs -Stop Agresji i przemocy - gazetki

Szkoła Promująca Zdrowie

Standard IV

Problem priorytetowy w roku szkolnym 2013/2014

„Występowanie agresji i przemocy wśród uczniów"

 

Konkurs "Stop agresji i przemocy - gazetki"

 

Szkolny Zespół ds. Promocji Zdrowia w związku z realizacją planu działań na rok szkolny 2013/2014 zorganizował dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej konkurs pt. "Stop agresji i przemocy". Uczniowie tych klas
w marcu przygotowali gazetki, które zamieścili na korytarzu szkolnym. Dnia 31.03.2014 r. komisja w składzie: Elżbieta Świgoń, Elżbieta Łachacz, Ewa Blautenberg i Beata Sabała wyłoniły zwycięzcę - klasę V a.

Dnia 8.04.2014 r. na apelu z okazji Światowego Dnia Zdrowia pani dyrektor Barbara Szczepkowska wręczyła dyplom klasie V a za zajęcie I miejsca oraz pozostałym klasom: IV, V b i VI dyplomy za udział w  konkursie. Dyplomy
z rąk pani dyrektor odebrali gospodarze klas. Klasy otrzymały także upominki.

Więcej artykułów…